perjantai 23. toukokuuta 2014

NUTS Karhunkierros Ultra 17.5.204 (DNF)

Lähtökohdat kauden ensimmäiseen starttiin olivat kaikkea muutakin hyvät, sillä torstaina kropan totaalisesti tyhjentänyt vatsatauti vei verot kropasta ja tietysti mielikin oli sitä myöten hieman matalalla. Matkustimme Rukalle mieheni kanssa perjantaina alkuillasta. Tämä kevään yhteinen ISO kisareissu oli typistynyt jo aika tyngäksi tuon taudin vuoksi ja mieheni siirtyi 53km. ultralta suoraan Fun Run – sarjaan. Itse urhoollisesti päätin lähteä ainakin kokeilemaan 53km. selätystä.

Hotellilla, joka toimi myös kisakeskuksena näimme paljon tuttuja. Olimme ostaneet jo pari uutta juomareppua tätä reissua varten (isompien seikkailureppujen tilalle), mutta matkaan tarttui vielä myyntipisteeltä se pitkään himoittu reppu!

Hotellihuoneessa pakkasin ja laittelin seuraavan päivän varusteita valmiiksi ennen siirtymistä katsomaan todellisten ultraajien 160km. lähtöä. Porukkaa oli paikalla mukavasti, musiikki soi ja tunnelma oli korkealla. Reilu kymmenen reipasta miestä kirmaisi matkaan muiden kannustaessa, edessään hieman tuntematonkin koitos – kova ja pitkä matka. Kukaan ei varmasti tässä vaiheessa arvannut missä kunnossa maasto todellisuudessa on. Lunta oli paljon enemmän kuin kukaan starttaaja varmasti osasi odottaa, se teki matkasta haastavan ja hitaan.

Meille muille tilanne maastossa alkoi aueta vasta seuraavana päivänä ennen lähtöä. Saimme tietoon, että nämä 160km. sarjalaiset olivat osa jo keskeyttäneet ja muilla oli mennyt alkumatkassa paljon paljon kauemmin aikaa mitä olivat suunnitelmissa laskeneet.

Itselleni suurinta harmia aamulla aiheutti uudelleen sekaisin mennyt vatsa, kunnon tyhjennyksellä käytiin monta kertaa ja mikään ei tuntunut taaskaan pysyvän sisällä. Kisajännitystä, kai vähän sitäkin mutta ei minulla viime vuosina juuri ole vatsa tällätavalla reagoinnut! Aamupalalla sain hädin tuskin yhden leivän alas joka ei varmasti montaa minuuttia sisällä pysynyt. Niinpä starttasin vähän pelonsekaisin tuntein kohti Oulangan Luontotaloa. Menimme sinne omalla autolla. Lähtöpaikalla liiankin hyvissä ajoin n.45min. ennen starttia, yritin hieman juoda Gainomax:a, huonolla menestyksellä. Vertailimme vastustuksia, kuka on lähtennyt milläkin kengälllä ja vaatetuksella sekä juttelimme taktiinkoista. Mieheni kävi katsomassa alkumatkaa ja kertoi sen olevan osaksi jäällä; ”-ota rauhassa ja varovasti!”. Tuntee minut ;) Aina alussa tahtoo lähteä liiankin railakkaasti.

Alkuinfossa kerrottiin aikarajan siirtymisestä 10h. aikarajaa oli vedetty Rukalta kohti Oulankaa. 10h. aikana tulisi selviytyä ns. Konttaisen tienylityspaikkaan, jotta saisi luvan jatkaa maaliin. Lisäksi varoiteltiin lumitilanteesta J

Lähdössä yleensä on tunkua eturiviin, nyt tuntui että aika harva sinne hakeutui ja moni mateli eteenpäin, kiirettä pitämättä. Ryhmä asettui kuitenkin mukavasti lähtöviivan lähettyville ja toivotimme Oulun naiset (Mari, Marjo, Sanna ja Tytti) toisillemme onnea matkaan!

Alun lähdin maltilla, kuten ”oli” kehotettu J
Ja siinäkin mielessä, että ei ollut mitään takeita miten elimistö alkaisi toimia. Pysyvätkö nesteet sisällä ja riittääkö sen myötä energia. Hölkkäilin kevyesti ja mäet reippaasti kävellen, syke oli tälläkin menolla normia koreammalla n. 10-15lyöntiä. Reitti oli haastava, kuten kuvasta näkyy. Heti alkumatkasta sain juoksukaverin eräästä naisesta, meillä meni vauhti ja jutut mukavasti yksiin. Edes nimiä ei tässä vaiheessa ennätetty kysyä, juttu luisti ja matka meni mukavasti vaikka lumiset pätkät olikin suuri puheenaihe. Niitä alkoi tulla enemmän jonkin matkaa ennen Jussin kämppää. Nesteet ja energiat pysyivät sisällä –hyvä niin! Vaikka aika hintsusti niitä uskalsin vetää ja se kyllä vähän söi vauhtia. Vauhti olisi ollut varmasti normitilanteessa toinen ja ehkä olisin uskaltanut lähteä Tytin ja Sannan peesiinkin (juosten, jos olisi pyöräkisa en olisi edes harkinnut). Nyt päätin mennä omaa vauhtia! Jussin kämpällä nopeasti pulloon vettä järvestä ja maistuipa hyvältä – jääkylmä vesi! Otimme pika pikaa kuvat ja matka jatkui.

Jokin matkaa taivallettua alkoi oikean polven ulkosivulle tulla pistävää kipua, varsinkin rinteitä laskeutuessa. Juoksu vielä onnistu tässä vaiheessa kohtalaisesti. Kipu lisääntyi kilometrien mukaan ja Kitkajoen rantaan päästyämme juoksu alkoi olla melko mahdotonta. Kävimme pikaisesti matkan varrella olleessa ulkohuussissa ja vedin polveen kinesio teipit, sen toivossa että helpottaisi kipua. Jo kilometrin jälkeen totesin juoksukaverille, että ei auttanut. Sanoin, että hänen on nyt parempi jatkaa yksin ja jään itse Juumaan. Nyt täytyi ajatella järkevästi, ihan turha pistää polvea ”rikki”. Soitin miehelle ja hän lupasi hakee RAADON Juumasta. Jatkoin matkaa kävellen ja muistin heti sitten meidät ohittaneen kolmikon, missä yhdellä naisista oli myös polvikipua. Pian edessä alkoikin vilkkua tuttu kolmikko ja päätin ”kiriä” kipeällä kintulla heitä kiinni. Pian saavutinkin, sillä reittiä etsiessä olivat harhautuneet hieman ja minä perässä samaan (tietysti). Tämä kolmikko teki pian ratkaisun, kaksi heistä jatkaa tavoitteena Ruka ja me kaksi polvivaivaista jatkamme kinkkaamista tavoitteena Juuman ”raatoauto”. Matka kävellen meni jutustellen ja maisemia sekä tokkuraisia sammakoita ihmetellen, vaikka kilometrit tuntuivat pitkiltä kivun kanssa kamppaillessa. Takaa kirmasi ohi muutamia 83km. sarjaslaisia ja toivotimme heille onnea taipaleelle. Mielessä pyöri jatkuvasti polven tilanne, miten tästä selviää sillä seuraava iso kisa olisi tiedossa jo helatorstaina!

Vihdoin pääsimme autolle ja AHH sitä tunnetta, kun sai istahtaa autoon. Kisakeskuksessa luovutimme GPS-laitteet ja tutut kyselivät keskeyttämisen syytä, vaikka taisi se näkyä kilometrien päähän ;) Sen verran jalkapuoli sitä oli!

Suihkun kautta syömään, ruoka ei tuntunut vieläkään uppoavan. Muuten olo oli hyvä, harmittihan se keskeyttäminen. Edellisen kerran muistan keskeyttäneeni melkein 10v. sitten ampumahiihdon SM-normaalimatkalla Kontiolahdella, kun tempasin heti ekalta makuupaikalta 5sakkoa eli 5min. lisäaikaa, eipä siinä ollut paljon mieltä jatkaa… Takaisin tähän juoksuun, olihan se reilu 31km. toisaalta hyvä suoritus ”tyhjällä” kropalla.

Syömisen lomassa seurasimme GPS-seurantaa ja kannustimme tuttuja maaliin, vaikka pari ennättikin vilahtaa liian ”nopeasti” ohi. Onneksi maaliin oli lyhyt matka mennä onnittelemaan. Tutut Passion Adventuren naiset olivat odotetusti kovia! Olin niin iloinen heidän onnistuneista suorituksista – onnittelut vielä heille! Moni muukin tuttu selvisi hienosti maaliin J Vaikka ”raato” autollekin tuttuja päätyi, matka oli raaka ja rankka varmasti kaikille.

Jalan hoito-operaatio alkoi ja tietysti heti kisan jälkeen. Vedin imukupilla reiden ulkosyrjän kalvoja auki. Kylmää kipukohtaan ja seuraavana päivänä koutisin, mieheni ja siskoni kanssa toimintasuunnitelma. Heti maanantaina siskolle hierontaa ja sen jälkeen polvelle ultraa entisessä opinahjossani OAKK:n Hierojaklinikalla. Tiistaina uusinta ultra ja entinen opettajani Tirkkosen Kari laittoi polveen Kinsesio teippauksen, tässä vaiheessa polvessa ei ollut enää kipua edes tärähdyksessä (pari juoksuaskelta). Keskiviikko oli ultrasta välipäivä ja illalla kahvakuulatreenissä polvi kesti hienosti, jopa kevyttä hölkkää. Torstaina aamun uintitreenin jälkeen jälleen ultraa ja uudet teipit. Tekisi todella mieli juosta, mutta EN JUOKSE–en ennen ensi viikon keskiviikkoa tai vasta jopa kisassa torstaina.

Helatorstain kisa tulee olemaan pitkä, ihanneaika voittajilla n. 12h. Joten mitään ei nyt riskeerata. Toki treenaan, mutta sovelletusti. Uusi maantie kiituri on korkattu tänään perjantain aamulenkillä ja tästä sekä Iin Karkkainen Challenge kisasta jatketaan juttua reilun viikon kuluttua!